Hear Here
Tweede editie van het geluidskunstparcours langs unieke erfgoedplekken in Leuven, deze keer in het kader van 600 jaar KU Leuven.
Van 24 april tot 9 juni 2025 nam Hear Here, de geluidskunstenroute van STUK, je mee langs vijftien bijzondere locaties in Leuven waar geluidskunstwerken in dialoog gaan met de bezoeker en het karakteristieke erfgoed van de stad. Speciaal ter gelegenheid van de 600ste verjaardag van de KU Leuven waren ook een aantal historische universiteitsgebouwen toegankelijk voor publiek.
1. INTERNATIONALE GELUIDSKUNSTPIONIERS NAAST CREATIES VAN EIGEN BODEM
Hear Here bracht enkele van de meest vooraanstaande geluidskunstenaars samen. Je kon er zowel historische werken van pioniers als nieuwe creaties van Belgische kunstenaars bewonderen. Een greep uit het programma:
Mariska De Groot — BROM | Sint-Agnesschool
Een koor van gemotoriseerde instrumenten, geïnspireerd door de ‘bromtol’, zoemt door de afgebladderde klaslokalen van een leegstaande school.
Een oude bromtol die Mariska de Groot op een rommelmarkt vond, vormde het begin van een geluidsinstallatie. De Haagse kunstenaar was meteen gefascineerd door dit kleurrijke kinderspeelgoed, dat zoemende harmonieën met drie akkoorden maakt door een systeem van lucht en rieten. Interferenties en beatings omhullen de luisteraar in een hypnotiserend klankbad.
Anri Sala — If and Only If | STUK Labozaal
Monumentaal videowerk volgt het spoor van een slak op een strijkstok terwijl de muziek van Igor Stravinsky (vertraagd) weerklinkt.
Een slak speelt de hoofdrol in Anri Sala’s film If and Only If. De camera volgt de langzame voortgang van de slak als een soort ‘roadmovie’, van de onderkant naar de bovenkant van de strijkstok van altviolist Gérard Caussé terwijl hij Igor Stravinsky's Elegie uitvoert. Een ontroerend duet dat uitnodigt om de stilte te omarmen en te genieten van de kunst van het vertragen.
Aernoudt Jacobs — Humming the Ubique | BAC ART LAB
Een mozaïek van lichtgevende folies met artificiële stemmen reageert op onwaarneembare stralingen in de stad.
Kunstenaar Aernoudt Jacobs creëert in zijn nieuwe werk Humming the ubique een mozaïek van flinterdunne folies die stralingen omzetten in lichtgevende kleurvlakken en artificiële stemmen. Die vocale geluiden worden gecreëerd door artificiële intelligentie, terwijl de kleur van de folies intenser wordt naarmate het voltage. De input van het werk komt van sensoren die zich bevinden langs de Hear Here-wandeling, waardoor de aanwezige maar onwaarneembare stralingen in de stad een directe vertaling krijgen in dit audiovisuele kunstwerk..
Susan Philipsz — One and the Same | M Leuven
Drie eeuwenoude Schotse folk songs weergalmen simultaan en spookachtig in de inkomhal van M Leuven.
De Schotse kunstenaar en Turner Prize-winnaar Susan Philipsz onderzoekt al meer dan twee decennia de psychologische en sculpturale mogelijkheden van geluid. Voor haar driekanaals compositie One and the Same vertrekt Philipsz van een middeleeuwse Schotse folk song. De breekbare en ongetrainde stem van Philipsz is te horen in drie verschillende versies die tegelijk worden afgespeeld, waardoor woorden overlappen en de unheimliche sfeer van het lied wordt benadrukt.
2. OP WANDEL LANGS PRACHTIGE (ERFGOED-) LOCATIES
De locaties van Hear Here zijn nauw verbonden met het historische erfgoed van Leuven. Veel van de gebouwen en sites hebben een rijke geschiedenis die door de geluidskunst opnieuw wordt belicht.
Justus Lipsius toren
De Justus Lipsiustoren en zijn evenknie, de Janseniustoren, aan de andere oeverkant van de Dijle waren destijds twee torens ter versterking van een waterpoort op de eerste stadsomwalling van Leuven. De KU Leuven liet de Justus Lipsiustoren recent nog restaureren. De toren was lange tijd ontoegankelijk en zelfs voor Leuvenaars is dit een unieke kans om dit erfgoed te bezoeken Tijdens Hear Here klinken er klokken van gesmolten oorlogsmunitie door de Slovaakse kunstenaar Jonáš Gruska. In zijn installatie Zvon brengt hij een persoonlijke ode aan de bel.
Dijlepark
Het Dijlepark is vandaag een charmant stuk openbaar groen, dat verborgen ligt tussen twee armen van de Dijle. Tijdens Hear Here laat Rudy Decelière’s Shallow Water er honderden gedroogde beukenbladeren zacht ritselen, waardoor een bijna onhoorbaar tapijt van natuurlijke klanken ontstaat dat uitnodigt tot aandachtig luisteren. Voor de kunstenaar is deze assemblage van bladeren ook een metafoor voor hoe organismen (proberen) samen te leven op onze planeet.